Chapter Two

8 maja 1924
Z pamiętnika Morgany Connelly

Od wczorajszej nocy mam spokój. Bestia siedząca we mnie została nasycona na jakiś czas. Póki co wszyscy są bezpieczni. Ale nie opuszcza mnie strach. Strach o dzieci. A co, jeśli któregoś razu zrobię coś Molly, Renie, Paytonowi albo Alanowi? Nie wybaczę sobie, jeśli coś im się stanie. To moje najcenniejsze skarby, cztery wspaniałe powody dla których jeszcze żyje. Gdyby nie one już dawno skończyłabym ze sobą. Ale znam swoje obowiązki i nie zrobię tego. Nie skrzywdzę ich, nie pozwolę żeby przechodziły piekło. Zostanę. Na razie.

14 października 2012, teraz

Nie mogłam pozbyć się obrzydliwego smaku w ustach. Powrót do domu odpadał, mama zaraz zaczęła by mnie wypytywać. Westchnęłam krótko. Zanim zaczęły się koszmary, była najbliższą mi osobą. Nie miałam przed nią tajemnic. Były takie rzeczy, których za nic w świecie nie powiedziałabym Gwen, a które matka bardzo dobrze znała. Jeszcze niedawno od razu poszłabym do niej, wypłakała się, wtulona w jeden z jej miękkich swetrów, oczekując, że od razu znajdzie doskonałe rozwiązanie. Ale te czasy już minęły. Teraz byłam zdana tylko na siebie.
Znałam jednak osobę, która o tej porze była już na nogach i której nie zdziwiłaby moja obecność. Shannon Gallagher i moja matka były przyjaciółkami jeszcze z czasów liceum. Później w czasie studiów ich drogi rozeszły się na kilka lat, do czasu gdy obie wróciły do rodzinnego miasteczka - moja matka ze względu na świeżo poślubionego męża i dwu miesięczną mnie, a Shannon, żeby leczyć rany po zawodowym skandalu i krótkim, ale trudnym małżeństwie. Przejęła bibliotekę od starej znajomej jej matki, która zmarła niedługo później, pogodziła się z rodzicami, odnowiła znajomość z dawną przyjaciółką, została moją chrzestną i często pracowała z moja matką, dostarczając jej materiałów i pomysłów. Mnie traktowała jak własną córkę, rozpieszczając, pouczając i ganiąc zawsze gdy było trzeba. W ten sposób wychowywałam się mając praktycznie dwie matki.
- Morgause! - już w momencie przekroczenia progu biblioteki, poczułam znajomy zapach starego papieru, mieszający się z zapachem kawy dochodzącego z zaplecza i kwiatowych perfum Shannon, która jak tylko mnie zobaczyła, podeszła i mocno przytuliła. Od razu poczułam się lepiej.
- Dawno tutaj nie zaglądałaś - odsunęła mnie na długość ramienia. - Poczułam się zapomniana - dodała z uśmiechem, dając mi lekkiego prztyczka w nos. Zaraz jednak zmarszczyła brwi. - Coś kiepsko wyglądasz. Nie jesteś chora?
- Nie, Shannon. Tylko trochę zmęczona, nic wielkiego.
- Nie dziwię się - mruknęła. - Kobiety Connellych to nie ranne ptaszki. Twoja matka przed pierwszą kawą jest nie do życia. Chodź na zaplecze, tobie też przyda się filiżanka.
Wchodząc do jej prywatnego gabinetu, przed oczami stanęły mi wspomnienia z dzieciństwa. Sylwetki matki i Shannon, widziane zza uchylonych drzwi, które, pochylone nad jakąś starą książką leżącą przed nimi na tym samym starym, wielkim biurku, szeptały coś w podnieceniu. Kiedy tylko zauważyły, że podsłuchuje, Shannon dawała mi jedną z jej nowych, kolorowych książek i wyganiała pomiędzy regały, między którymi nieraz zasypiałam, podczas gdy one wciąż pracowały. Jednak, co by nie mówić, to był jeden z najszczęśliwszych okresów mojego życia.
- Siadaj - Shannon wskazała mi stary, wytarty fotel pomiędzy stosami książek, potrzebujących naprawy czy skatalogowania. Z szafki wyjęła dwie, białe filiżanki ze spodkami, malowane w drobne, niebieskie kwiatuszki. Postawila czajnik na gaz i czekając aż się zagotuje zaczęła krążyć, szukając puszki z kawą.
- Gdybyś przyszła dziesięć minut temu, kiedy robiłam sobie, nie musiałabym wstawiać wody jeszcze raz. Co ostatnio czytałaś? - zapytała w międzyczasie.
- Nic - odparłam z wyraźnym poczuciem winy w głosie. Od czasu koszmarów wszystko zeszło na dalszy plan, z czytaniem włącznie. Ale oczywiście nie mogłam tego powiedzieć Shannon. Ona tymczasem spojrzała na mnie w przelocie spod oka.
- Mam coś dla ciebie. Leży na tym stosie obok ciebie, na samym wierzchu.
Sięgnęłam we wskazanym kierunku. Po chwili w dłoni trzymałam sporej grubości tomisko. Zastanawiałam się kiedy to przeczytam. Pewnie niezbyt szybko. Ale mimo wszystko, podziękowałam głośno Shannon i schowałam książkę do torby.
- Słyszałam o niej bardzo dobre opinie. Powinna ci się spodobać - powiedziała, podając mi filiżankę. Usiadła na przeciwko mnie. Popijając małymi łyczkami, zaczęłyśmy rozmawiać. Shannon opowiedziała mi co się wydarzyło od mojej ostatniej wizyty w bibliotece, podpytała mnie co w szkole i starała się wybadać przyczynę mojego marnego wyglądu. Milczałam jak grób, wymawiając się zmęczeniem i nawałem nauki. Przed dalszym wypytywaniem uratował mnie dźwięk dzwonka, towarzyszący otwieraniu i zamykaniu drzwi. Shannon poszła zobaczyć kto przyszedł.
Zostałam sama. Wstałam, żeby rozciągnąć zdrętwiałe od siedzenia kości i zaczęłam chodzić po gabinecie. Podchodziłam do stosów książek i przeglądałam je. Moją uwagę przykuła stara książka, niezbyt gruba. Miała twardą okładkę pozbawioną tytułu. Otworzyłam ją na pierwszej stronie, chcąc znaleźć stronę tytułową. Na wewnętrznej stronie okładki, wykaligrafowane było Brynn O'Neil. Przekręciłam na następną stronę i moim oczom ukazała się strona zapisana drobniutkim pismem, takim samym jak na okładce. Przewertowałam książkę i doszłam do słusznego wniosku, że trzymam w ręku czyiś dziennik, a dokładniej dziennik Brynn O'Neil, kimkolwiek była. Wróciłam do pierwszej strony i zaczęłam czytać. Tak zastała mnie Shannon. W skupieniu studiującą zapiski i życie kobiety, która żyła sto lat temu, jeżeli wierzyć datom przy każdej notatce.
- Kupiłam ją na jarmarku w zeszłym tygodniu - wyjaśniła, gdy zobaczyła trzymany przeze mnie dziennik. - Kobieta, która ją miała powiedziała, że dostała to od kogoś, kto miał z dziennikiem złe wspomnienia i chciał się go pozbyć.
- Wiesz kim była Brynn O'Neil?
- Tak, moja babcia opowiadała mi o niej kiedyś. Właściwie, opowiadała to złe słowo. Raczej straszyła, jak wiele innych babć w tamtym okresie. Brynn O'Neil była uważana za czarownicę. Mieszkała na wzgórzu na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Sytuacja była dość śmieszna. Ogólnie, wszyscy się jej bali. Kiedy przychodziła do miasteczka, ludzie pluli przez ramię, żeby odgonić złe duchy. Ale kiedy komuś zachorowało dziecko, to szedł właśnie do Brynn.
- Chyba w to nie wierzysz? Czarownica? - zapytałam z niedowierzaniem. Ludzie, mamy dwudziesty pierwszy wiek! W czarownice i magię wierzono wieki temu.
- Może. A może po prostu znała się na ziołach - Shannon wzruszyła ramionami. - Jeśli cię zainteresowała, to ją weź. Nawet jeśli nie wierzysz w czary, to warto poczytać o tym co działo się kiedyś w naszym miasteczku.
- Co takiego mogło się tu dziać? To najspokojniejsze miejsce w całej Irlandii.
- Teraz tak. Ale sto lat temu...
- Co było sto lat temu?
- Przeczytasz to się dowiesz - Shannon mrugnęła do mnie z tajemniczym uśmiechem. Pokręciłam tylko głową. Co takiego mogło się tu dziać? Naprawdę. Spojrzałam na zegarek. Minęło wystarczająco dużo czasu, żebym mogła już wrócić do domu, nie wzbudzając niczyich podejrzeń. Pożegnałam się więc z Shannon.
- Przychodź częściej, kiedy tylko będziesz miała ochotę - powiedziała przytulając mnie na do widzenia.
- Obiecuję.
***
Dawno nic nie dodawałam, bo moja wena pojechała na urlop. Już wróciła, więc mogłam napisać to, co teraz przeczytaliście/przeczytacie. Czekam na wasze komentarze, są dla mnie wielkim kopniakiem, który każe mi siadać do roboty. Pozdrawiam was i życzę miłego długiego weekendu. 
Edit: Zapraszam was do zakładki Dodatek.  

6 komentarzy:

  1. Hej. Muszę Ci powiedzieć, że zaskoczyłaś mnie, że dodałaś po rozdziale na obu blogach. Pozytywnie oczywiście :)
    Jak na razie wszystko jest tajemnicze, co sprawia opowiadanie jeszcze ciekawszym. No i co, nie ma do czego się doczepić, zresztą jak zawsze. Każdy Twój rozdział jest dobrze dopracowany i przemyślany. Podoba się, a zarazem pozostawia lekki niedosyt. I bardzo dobrze, bo wtedy jeszcze bardziej pragniesz przeczytać kolejny rozdział, jesteś bardzo ciekawe dalszego ciągu.
    Czekam na następny. A teraz lecę do zakładki Dodatek. Jak zawsze życzę dużo weny. Pozdrawiam, Maarit :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Co rzuciło mi się w oczy - często, za częste, już nie celowe, powtórzenie czasownika być, "ctr+f" wpisz sobie "był", aż 16 razy w tak krótkim tekście! Na prawdę raziło to po oczach podczas czytania:(
    "kręcone brązowe włosy" - wyliczasz cechy, więc po kręcone przecinok:)
    Ogólnie... Jakoś tak trochę drętwo się czytało, chociaż niedobory w stylu nadrabiasz ciekawym pomysłem:) Czarownice, morderstwa - wyczuwam sensację a może coś pod mały horror? Popracuj nad powtórzeniami, a będzie w miarę dobrze:) Nie mogę zapomnieć, by napisać, że mnie zaintrygowałaś swoją opowieścią, ale może odrobinę dłuższe rozdziały dodawaj? Bo człowiek szybko kończy zanim zupełnie wczuje się w klimat opowiadania:)
    Cóż, pozdrawiam ciepło, ściskam i życzę Himalajów weny i motywacji!
    http://dzikie-anioly.blogspot.com/ - zapraszam przeserdecznie, jeśli masz ochotę i chwilę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozdział pisany był trochę na szybkiego [stąd częste powtórzenia i błędy] i nawet ja sama nie jestem z niego zadowolona. I dla mnie jest drętwy. Nad najnowszym popracowałam więcej i mam nadzieję, że ilość błędów została zmniejszona. Szczerze, ja sama jeszcze nie wiem do czego mnie to doprowadzi. Jeszcze rozważam możliwości. Z kolejnymi rozdziałami wyjdzie co z tego będzie.
      Przepraszam, że z taką obsuwą dodaje odpowiedź. Pozdrawiam,
      V.

      Usuń
  3. Ten rozdział również jest świetny :) Jakoś tak domyślałam się, że Morgause przyjdzie do biblioteki :) Zdziwiło mnie to że zatrzymała się przy dziale z magią myślałam, że jakoś wkradnie się tutaj fantastyka czy coś a tu takie miłe zaskoczenie :)
    Czyżby Morganna miała coś wspólnego ze śmiercią brata tej bibliotekarki ? Hyyym pewnie tak bo podobno był torturowany. Jeszcze ta druga kobieta, która została oskarżona o zabójstwa. No cóż :D Ja długo mogłabym się domyślać fabuły i wytwarzać różne opcje :)
    Zapomniałam dodać w poprzednim komentarzu, że masz fajny wygląd bloga :) Bardzo mi się podoba a najbardziej te "podświetlone" ramki komentarzy :D
    Zapraszam również do mnie na bloga this-is-where-we.blogspot.com i dream-for-the-dead.blogspot.com Jeśli zaobserwujesz któregoś odwdzięczę się tym samym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje. Szablon jest autorstwa jednej z dziewczyn z Zaczarowanych Szablonów. Mnie też bardzo się podoba, a na dodatek idealnie pasuje do charakteru opowiadania.
      Pozdrawiam,
      V.

      Usuń